Am dan Khas

Maksud Am
Am dari segi bahasa ( ﺍﻟﻠﻐﺔ ) :Menyeluruh atau yang Umum manakala Am dari segi istilah( ﺍﻻﺻﻄﻼﺡ ): Lafaz yang mengandungi atau memiliki pengertian umum yang dapat meliputi segala sesuatu yang terkandung dalam perkataan itu hingga tidak terbatas.
Contoh : “arrijal( ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ )”maka lafaz ini menunjukkan Lafaz Am iaitu meliputi " semua laki-laki "
Lafaz-lafaz Am( ﺃﻟﻔﺎﻅ ﺍﻟﻌﻤﻮﻡ ) @ Bentuk-bentuk yang menunjukkan Umum :
1) Lafaz ( ﻛﻞ , ﺟﻤﻊ , ﻛﺎﻓﺔ , ﻣﻌﺸﺮﺓ ) iaitu bermaksud
seluruh,semua atau setiap .
contoh :
- lafaz ( ﻛﻞ ‏) :
‏( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻛُﻞُّ ﻧَﻔْﺲٍ ﺫَﺍﺋِﻘَﺔُ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕِ
makna: tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. (Al Imran ayat 185)
-lafaz ( ﺟﻤﻊ ) :
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻫُﻮَ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻖَ ﻟَﻜُﻢ ﻣَّﺎ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ
ﺟَﻤِﻴﻌًﺎ
makna: dia-lah Allah, yang menjadikan kamu di permukaan bumi ini semua
(Al-Baqarah ayat 29)
-lafaz ( ﻛﺎﻓﺔ ) :
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻭَﻣَﺎ ﺃَﺭْﺳَﻠْﻨَﺎﻙَ ﺇِﻟَّﺎ ﻛَﺎﻓَّﺔً ﻟِّﻠﻨَّﺎﺱِ ﺑَﺸِﻴﺮًﺍ ﻭَﻧَﺬِﻳﺮًﺍ ﻭَﻟَٰﻜِﻦَّ ﺃَﻛْﺜَﺮَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻟَﺎ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ
makna : dan Kami tidak mengutus engkau(Muhammad), melainkan kepada semua umat manusia sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (Saba’ ayat 28)
-lafaz ( ﻣﻌﺸﺮﺓ ) :
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻳﺎ ﻣﻌﺸﺮ ﺍﻻﻧﺲ ﻭﺍﻟﺠﻦ ﺍﻟﻢ ﻳﺄﺗﻜﻢ ﺭﺳﻞ ﻣﻨﻜﻢ ﻳﻘﺼﻮﻥ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﺍﻳﺎﺗﻪ ﻭﻳﻨﺬﺭﻭﻧﻜﻢ ﻟﻘﺎﺀ ﻳﻮﻣﻜﻢ ﻫﺬﺍ
makna : wahai sekalian jin dan manusia! Bukankah sudah datang kepadamu rasul-rasul dari kalanganmu sendiri,mereka menyampaikan ayat-ayatku kepadamu dan memperingatkanmu tentang pertemuan pada hari ini? ( An’am ayat 130)
2) Kata jama' yang dima'rifahkan ( ﺑﺄﻝ ﻟﻼﺳﺘﻐﺮﺍﻕ، ﺃﻭ ﺑﺎﻹﺿﺎﻓﺔ)iaitu alif-lam atau idafah.
contoh
-jama' yang dima'rifahkan dengan ( ﺍﻝ ﺍﻹﺳﺘﻐﺮﺍﻗﻴﺔ ) alif-lam :
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻳُﺤِﺐُّ ﺍﻟْﻤُﺤْﺴِﻨِﻴﻦ
makna : Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik. (Al Baqarah ayat 195)
-jama' yang dima'rifahkan dengan ( ﺍﻹﺿﺎﻓﺔ )
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﺧُﺬْ ﻣِﻦْ ﺃَﻣْﻮَﺍﻟِﻬِﻢْ ﺻَﺪَﻗَﺔً
makna : Ambillah sebahagian daripada harta mereka sebagai sederkah (zakat) (Al Taubah ayat 103)
maklumat :
Pengertian idhofah :Idhofah ( ﺍِﻟْﺎِﺿَﺎﻓَﺔُ ) adalah penyandaran suatu isim (kata benda) kepada isim lain sehingga menjadi satu kesatuan dan menimbulkan pengertian yang lebih spesifik.Idhofah tersusun dari dua bagian isim yaitu mudhof dan mudhof ilaih. Contohnya adalah ﺍﻟْﺎُﺳْﺘَﺎﺫِ ﻛِﺘَﺎﺏُ . ﻛِﺘَﺎﺏُ adalah mudhof.  Dan ﺍﻟْﺎُﺳْﺘَﺎﺫِ adalah mudhof ilaih.
3) Kata benda tunggal yang di ma'rifatkan dengan ( ﺍﻝ ﺍﻹﺳﺘﻐﺮﺍﻗﻴﺔ ) alif-lam.
contoh
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺈِﻧْﺴَﺎﻥَ ﻟَﻔِﻲ ﺧُﺴْﺮٍ
makna :Sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman (Al-Ashr ayat 2)
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻭَﺃَﺣَﻞَّ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺍﻟْﺒَﻴْﻊَ ﻭَﺣَﺮَّﻡَ ﺍﻟﺮِّﺑَﺎ
makna :Padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba'(Al-Baqarah ayat 275)
4) Kata benda tunggal yang di ma'rifahkan dengan ( ﺍﻹﺿﺎﻓﺔ )
contoh
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻭَﺇِﻥْ ﺗَﻌُﺪُّﻭﺍ ﻧِﻌْﻤَﺔَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻟَﺎ ﺗُﺤْﺼُﻮﻫَﺎ
makna :Dan Jika kamu menghitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak akan mampu menghitungnya.
(Ibrahim ayat :34/ Al-Nahl ayat :18)
( ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ - ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ :- ‏( ﻫُﻮَ ﺍﻟﻄَّﻬُﻮﺭُ ﻣَﺎﺅُﻩُ ﺍﻟْﺤِﻞُّ ﻣَﻴْﺘَﺘُﻪُ
makna :Ia ( laut ) suci airnya, halal bangkainya.
5) ( ﺍﻷﺳﻤﺎﺀ ﺍﻟﻤﻮﺻﻮﻟﺔ )iaitu kata penghubung seperti ( ﺍﻟَّﺬِﻳْﻦَ،ﺍﻟﻠَّﺎﺗِﻲْ،ﺍﻟَّﺬِﻱْ،ﺍﻟَّﺘِﻲْ،ﺍﻟﻠَّﺬَﺍﻥِ،ﺍﻟﻠَّﺘَﺎﻥِ ) iatu bermaksud
"yang".
contoh :
ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻭَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺮْﻣُﻮﻥَ ﺍﻟْﻤُﺤْﺼَﻨَﺎﺕِ ﺛُﻢَّ ﻟَﻢْ ﻳَﺄْﺗُﻮﺍ ﺑِﺄَﺭْﺑَﻌَﺔِ ﺷُﻬَﺪَﺍﺀَ ﻓَﺎﺟْﻠِﺪُﻭﻫُﻢْ ﺛَﻤَﺎﻧِﻴﻦَ ﺟَﻠْﺪَﺓً ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘْﺒَﻠُﻮﺍ ﻟَﻬُﻢْ ﺷَﻬَﺎﺩَﺓً ﺃَﺑَﺪًﺍ ۚ ( ﻭَﺃُﻭﻟَٰﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟْﻔَﺎﺳِﻘُﻮﻥَ
makna :Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, Maka sebatlah mereka (yang menuduh itu) lapan puluh kali sebatan, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. (An-nur ayat 4)
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺄْﻛُﻠُﻮﻥَ ﺃَﻣْﻮَﻝَ ﺍﻟْﻴَﺘَﻤَﻰ ﻇُﻠْﻤًﺎ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻳَﺄْﻛُﻠُﻮﻥَ ﻓِﻲ ﺑُﻄُﻮﻧِﻬِﻢْ ﻧَﺎﺭًﺍ ﻭَﺳَﻴَﺼْﻠَﻮْﻥَ ﺳَﻌِﻴﺮًﺍ
makna :Sesungguhnya orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka; dan mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala. (An-Nisaa"ayat 10)
maklumat :
Isim maushul adalah isim yang digunakan sebagai kata sambung.
ﺍﻟَّﺬِﻱْ : adalah isim maushul yang digunakan untuk mufrad, baik yang berilmu mahupun yang tidak berilmu.
ﺍﻟَّﺘِﻲْ : adalah isim maushul yang digunakan untuk mufrad muannats, baik yang berakal mahupun yang tidak berakal.
ﺍﻟﻠَّﺬَﺍﻥِ : adalah isim maushul yang digunakan untuk mutsanna mudzakkar, baik yang berakal mahupun yang tidak berakal.
ﺍﻟﻠَّﺘَﺎﻥِ : adalah isim maushul yang digunakan untuk mutsanna muannats, baik yang berakal mahupun yang tidak berakal.
ﺍﻟَّﺬِﻳْﻦَ : adalah isim maushul yang digunakan untuk jamak mudzakkar yang berakal saja. Adapun untuk jamak yang tidak berakal, digunakan isim maushul untuk jamak muannats.
ﺍﻟﻠَّﺎﺗِﻲْ : adalah isim maushul yang digunakan untuk jamak muannats, baik yang berakal mahupun yang tidak berakal.
6)( ﺃﺳﻤﺎﺀ ﺍﻻﺳﺘﻔﻬﺎﻡ )iaitu pertanyaan seperti( ﻫﻞْ، ﻭﻣﺎ، ﻭﻣَﻦْ، ﻭﻣﺘﻰ،ﻭﻛﻴﻒَ،ﻭﺃﻳﻦَ،ﻭﻛﻢْ ، )
contoh :
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻣَّﻦ ﺫَﺍ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳُﻘْﺮِﺽُ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻗَﺮْﺿًﺎ ﺣَﺴَﻨًﺎ
makna : Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik. (Al-Baqarah
ayat: 245)
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻣَﺎ ﺳَﻠَﻜَﻜُﻢْ ﻓِﻲ ﺳَﻘَﺮَ
makna : Apa sebab kamu masuk neraka? (Al-Mudatsir ayat : 42)
7) ( ﺃﺳﻤﺎﺀ ﺍﻟﺸﺮﻁ )iaitu isim-isim isyarat,kata benda yang mensyaratkan seperti kata ( ﻣﻦ،ﻭﻣﺎ،ﻭﺃﻳﻦ )
contoh :
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻑَ ﻣَﻦ ﺷَﻬِﺪَ ﻣِﻨﻜُﻢُ ﭐﻟﺸَّﻬْﺮَ ﻓَﻠْﻴَﺼُﻤْﻪُ
makna : Oleh itu, sesiapa diantara kamu Yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu.(Al Baqarah ayat :185)
( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﺃَﻳْﻨَﻤَﺎ ﺗَﻜُﻮﻧُﻮﺍ ﻳُﺪْﺭِﻛْﻜُﻢُ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕُ ﻭَﻟَﻮْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﻓِﻲ ﺑُﺮُﻭﺝٍ ﻣُﺸَﻴَّﺪَﺓٍ
makna : Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh.
8) Nakirah yang dalam bentuknya Nafi( ﺍﻟﻨﻔﻲ )atau Nahi( ﺍﻟﻨﻬﻲ )
contoh :
-Nakirah dalam bentuk Nahi( ﺍﻟﻨﻬﻲ ‏)
‏( ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﻭَ ﻟَﺎ ﺗُﺼَﻞِّ ﻋَﻠَﻰٰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻨْﻬُﻢْ ﻣَﺎﺕَ ﺃَﺑَﺪًﺍ
makna :Dan janganlah kamu sembahyangkan seorang pun yang mati dari kalangan mereka
(orang-orang munafiq) itu selamanya. (At-Taubah ayat :84)
-Nakirah dalam bentuk Nafi( ﺍﻟﻨﻔﻲ ‏)
‏( ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ : ‏( ﻻ ﻭﺻﻴﺔ ﻟﻮﺍﺭﺙ
makna : Tidak sah wasiat kepada waris.
Takhsis Am  ( ﺗﺨﺼﻴﺺ ﺍﻟﻌﺎﻡ ) ;
Pengertian (takhsis) : menentukan yakni mengeluarkan sebagian yang masuk dibawah lingkungan umum ketika tidak ada yang mentakhsihsh. Manakala (Mukhashshish) ialah orang yang mempergunakan takshish atau dalil yang dipakaikan untuk takshish manakala (Makhsush ) ialah ‘am yang kena takhsish.
Menurut Abdul Wahab:
ﺍﻟﺘﺨﺼﻴﺺ ﻫﻮ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺃﻥ ﻣﺮﺍﺩﺍﻟﺸﺎﺭﻉ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﺎﻡ ﺍﺑﺘﺪﺍﺀ ﺑﻌﺾ ﺃﻓﺮﺍﺩﻩ
Takhshish ialah penjelesan bahwa yang dimaksud oleh pembuat hukum tentang lafadz ‘am itu pada mulanya adalah sebagian afradnya.
Menurut Ibn Subki mengemukakan defenisi :
ﺍﻟﺘﺨﺼﻴﺺ ﻗﺼﺮ ﺍﻟﻌﺎﻡ ﻋﻠﻰ ﺑﻌﺾ ﺃﻓﺮﺍﺩﻩ
Takhshish ialah membatasi lafadz ‘am kepada sebagian afradnya.
dan hanya disyaratkan sebahagia seperti (Hanafi) : metilah makshush yang membuktikan untuk Am, dan berdirinya dari kata-kata yang dapat memahami padanya, maka sekiranya tidak ada bukti/petunjuk untuk Am maka ianya adalah nasakh bukan makhsush,
Manakala Jumhur tidak mensyaratkan dalam makhsus sepertimana yang disyaratkan oleh hanafi,maka bagi mereka takhsis itu sama ada berdiri dengan dalil atau tidak mendirikan dengan dalil, dan jugak sama ada bukti/petunjuk (mukorin) untuk nas am atau tidak ada bukti untuk nas am.
maka yang disebutkan pada dalil takshis iaitu kata-kata Jumhur bukan kata-kata hanafi.
Dalil Takhsis ( ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻟﺘﺨﺼﻴﺺ ) :
Dalil takhsis am 2 jenis :
1)Mukhoshshis Muttasil ( ﺍﻟﻤﺨﺼﺺ ﻣُﺘَّﺼِﻞٌ ‏)
2 )mukhoshshish Munfasil ( ﺍﻟﻤﺨﺼﺺ ﻣُﻨْﻔَﺼِﻞٌ ‏)
1)Mukhoshshis Muttasil ( ﺍﻟﻤﺨﺼﺺ ﻣُﺘَّﺼِﻞٌ )
Takhsis Muttasil ialah dimana takhsis itu terjadi dalam satu kalimat yang sama atau ianya tidak berdiri dengan sendiri bahkan ianya disebut bersama dengan lafaz am.
mukhassish muttasil ada 5 jenis,yaitu :
1)  pengecualian ( ﺍﻻِﺳْﺘِﺜْﻨَﺎﺀُ) : iaitu (dianggap suatu lafaz yang berhubung dengan sesuatu jumlah) dan lafaz ini tidak bergantung dengan dirinya sendiri bahkan bersambung dengan huruf ( ﺍﻻ ) atau saudaran-saudaranya.
-bentuk pengecualian ( ﺻﻴﻎ ﺍﻻﺳﺘﺜﻨﺎﺀ ) : iaitu ( ﺇﻻ )yang paling mashur dan ,( ﻏﻴﺮ ‏) ﻭ ‏( ﻋﺪﺍ ‏) ﻭ ‏( ﻣﺎﻋﺪﺍ ‏) ﻭ ‏( ﻣﺎﺧﻼ ‏) ﻭ ‏( ﻟﻴﺲ ) dan seumpamanya.
Syarat-syarat untuk sahnya istisna'(pengecualian) :
[ ﺍ] Bersambungnya dengan yang dikecualikan ( ﺍﻟﻤﺴﺘﺜﻨﻰ ), tanpa berpisah kedua-duanya secara hakiki atau secara hukum.
Muttashil secara hakiki : yang langsung bersambung dengan yang dikecualikan dari sisi keduanya tidak dipisah dengan suatu pemisah.
Muttashil secara hukum : yang dipisahkan antara sesuatu yang umum dengan yang dikecualikan darinya dengan pemisah yang tidak mungkin untuk dicegah, seperti batuk atau bersin.
Jika antara keduanya terpisah dengan suatu pemisah yang mungkin dicegah atau dengan diam, maka istitsna’-nya tidak sah. Seperti seseorang mengatakan : ( ﻋﺒﻴﺪﻱ ﺃﺣﺮﺍﺭ ) “Semua budak-budakku bebas” kemudian ia diam atau berbicara dengan pembicaraan yang lain lalu mengatakan : ( ﺇﻻ ﺳﻌﻴﺪﺍً ) “kecuali Sa’id”, maka istitsna’-nya tidak sah dan semuanya budaknya bebas.
Dan dikatakan : istitsna’ dengan diam atau ada pemisah adalah sah, jika masih dalam satu pembicaraan yang sama, berdasarkan hadits Ibnu Abbas ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻤﺎ :
ﺃﻥ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠّﻢ ﻗﺎﻝ ﻳﻮﻡ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﺔ : “ ﺇﻥ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺒﻠﺪ ﺣﺮﻣﻪُ ﺍﻟﻠﻪ ﻳﻮﻡ ﺧﻠﻖ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ ﻭﺍﻷﺭﺽ، ﻻ ﻳﻌﻀﺪ ﺷﻮﻛﻪ ﻭﻻ ﻳﺨﺘﻠﻰ ﺧﻼﻩ ” ، ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻟﻌﺒﺎﺱ : ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺇﻻ ﺍﻹﺫّﺧﺮ ﻓﺈﻧﻪ ﻟﻘﻴﻨﻬﻢ ﻭﺑﻴﻮﺗﻬﻢ، ﻓﻘﺎﻝ : “ ﺇﻻ ﺍﻹﺫﺧﺮ ”
Bahwa Nabi ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ berkata pada hari fat-hul Makkah : “Sesungguhnya Allah telah mengharamkan negri ini pada hari ketika Dia menciptakan langit dan bumi, tidak boleh dipotong durinya dan tidak boleh dipotong ranting-rantingnya” al-Abbas berkata : “wahai Rasululloh, kecualikan idzkhir, karena idzkhir adalah untuk kebutuhan mereka dan rumah mereka”, lalu Rasululloh bersabda : “kecuali idzkhir”. Dan pendapat ini lebih rojih berdasarkan penunjukkan hadits ini atasnya
contoh yang lain :
( ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ‏( ﻣَﻦْ ﻛَﻔَﺮَ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﺇِﻳﻤَﺎﻧِﻪِ ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﻦْ ﺃُﻛْﺮِﻩَ ﻭَﻗَﻠْﺒُﻪُ ﻣُﻄْﻤَﺌِﻦٌّ ﺑِﺎﻟْﺈِﻳﻤَﺎﻥِ
makna : Barang siapa yang kafir kepada Allah sesudah dia beriman (dia mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap terang dalam beriman (dia tidak berdosa).(surah An-Nahl ayat 106)
Kata ﻣَﻦْ ﻛَﻔَﺮَ iailah lafaz am, secara am ayat ini mengandungi erti bahsa sesiapa yang kafir sesudah dia beriman dengan pilihannya dan redhonya, keumuman ayat ini ditakhsis oleh istisna' yang terdapat pada ayat sesudahnya yang dikecualikan oleh orang-orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap terang dalam beriman. sehinggalah orang-orang yang dipaksa kafir terkeluar dari keumumam kata ﻣَﻦْ ﻛَﻔَﺮَ (sesiapa yang kafir)
contoh lagi :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ .: ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻟَﺎ ﻳَﺪْﻋُﻮﻥَ ﻣَﻊَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺇِﻟَٰﻬًﺎ ﺁﺧَﺮَ ﻭَﻟَﺎ ﻳَﻘْﺘُﻠُﻮﻥَ ﺍﻟﻨَّﻔْﺲَ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﺣَﺮَّﻡَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺇِﻟَّﺎ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ
‏( 68 ‏) ﻭَﻟَﺎ ﻳَﺰْﻧُﻮﻥَ ۚﻭَﻣَﻦْ ﻳَﻔْﻌَﻞْ ﺫَٰﻟِﻚَ ﻳَﻠْﻖَ ﺃَﺛَﺎﻣًﺎ
‏( 69 ‏) . ﻳُﻀَﺎﻋَﻒْ ﻟَﻪُ ﺍﻟْﻌَﺬَﺍﺏُ ﻳَﻮْﻡَ ﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ ﻭَﻳَﺨْﻠُﺪْ ﻓِﻴﻪِ ﻣُﻬَﺎﻧًﺎ
‏( 70 ‏) . ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﻦْ ﺗَﺎﺏَ ﻭَﺁﻣَﻦَ ﻭَﻋَﻤِﻞَ ﻋَﻤَﻠًﺎ ﺻَﺎﻟِﺤًﺎ ﻓَﺄُﻭﻟَٰﺌِﻚَ ﻳُﺒَﺪِّﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺳَﻴِّﺌَﺎﺗِﻬِﻢْ ﺣَﺴَﻨَﺎﺕٍ ۗﻭَﻛَﺎﻥَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻏَﻔُﻮﺭًﺍ ﺭَﺣِﻴﻤًﺎ
makna : Dan orang-orang yang tidak menyembah tuhan yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barangsiapa yang melakukan demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa (nya)(ayat 68)
(yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina (ayat 69).
kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(70)(surah Al-furqon)
maksud ayat tersebut berdosa sesiapa yang melakukan kemungkaran kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman dan beramal soleh.
( ﺏ )sesungguhnya apabila memahami selepas jumlah yang berhubung dengannya maka sesunguhnya kembali kepala kesemua apa yang tidak ditakhsiskan dalil. dan separuh mazhab yang lain berkata sesungguhnya pengecualian kembali kepada jumlah yang akhir kecuali didirikan dalil ke atas sekelilingya
contoh :
( ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ‏( ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺮْﻣُﻮﻥَ ﺍﻟْﻤُﺤْﺼَﻨَﺎﺕِ ﺛُﻢَّ ﻟَﻢْ ﻳَﺄْﺗُﻮﺍ ﺑِﺄَﺭْﺑَﻌَﺔِ ﺷُﻬَﺪَﺍﺀ ﻓَﺎﺟْﻠِﺪُﻭﻫُﻢْ ﺛَﻤَﺎﻧِﻴﻦَ ﺟَﻠْﺪَﺓً ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘْﺒَﻠُﻮﺍﻟَﻬُﻢْ ﺷَﻬَﺎﺩَﺓً ﺃَﺑَﺪﺍً ﻭَﺃُﻭْﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟْﻔَﺎﺳِﻘُﻮﻥَ
‏( ٤ ‏) ﺇِﻟَّﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺗَﺎﺑُﻮﺍ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِ ﺫَﻟِﻚَ ﻭَﺃَﺻْﻠَﺤُﻮﺍ ﻓَﺈِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻏَﻔُﻮﺭٌ ﺭَّﺣِﻴﻢٌ ‏( ٥ )
makna : "Dan orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan yang baik (berzina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebatan; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik". (ayat4) " Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu (dari kesalahannya yang tersebut) serta memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".(ayat5)(surah An-Nur)
maka pengecualian kembali kepada orang-orang fasik,tidak kembali kepada sebatan ke atas persaksian dengan ini ia merujuk kepada jumlah akhir ayat ke 4.
contoh yang lain ;
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻓَﺘَﺤْﺮِﻳﺮُ ﺭَﻗَﺒَﺔٍ ﻣُﺆْﻣِﻨَﺔٍ ﻭَﺩِﻳَﺔٌ ﻣُﺴَﻠَّﻤَﺔٌ ﺇِﻟَﻰ ﺃَﻫْﻠِﻪِ ﺇِﻻ ﺃَﻥْ ﻳَﺼَّﺪَّﻗُﻮﺍ
makna : (hendaklah) ia memerdekakan seorang hamba sahaya yang beriman serta membayar diat yang diserahkan kepada keluarganya (si terbunuh itu),
kecuali jika mereka (keluarga terbunuh) bersedekah (surah An-Nisa'ayat 92)
maka pengecualian kembali kepada diah bukan hamba sahaya kerana diah ialah jumlah akhir
2) Sifat ( ﺍﻟﺼﻔﺔ )
-Sifat adalah suatu hal atau keadaan yang mengiringi dan menjelaskan sesuatu zat atau perbuatan.
-( ﻣﺎ ﺃﺷﻌﺮ ﺑﻤﻌﻨﻰ ﻳﺨﺘﺺ ﺑﻪ ﺑﻌﺾ ﺃﻓﺮﺍﺩ ﺍﻟﻌﺎﻡ ﻣﻦ ﻧﻌﺖ ﺃﻭ ﺑﺪﻝ ﺃﻭ ﺣﺎﻝ )
“Yang memberikan kesan suatu makna yang menjadi khusus dengannya sebagian anggota yang umum dari na’at atau badal atau hal.”
contoh na’at ( ﻧﻌﺖ ) adalah :
(25) ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻭَﻣَﻦْ ﻟَﻢْ ﻳَﺴْﺘَﻄِﻊْ ﻣِﻨْﻜُﻢْ ﻃَﻮْﻟًﺎ ﺃَﻥْ ﻳَﻨْﻜِﺢَ ﺍﻟْﻤُﺤْﺼَﻨَﺎﺕِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨَﺎﺕِ ﻓَﻤِﻦْ ﻣَﺎ ﻣَﻠَﻜَﺖْ ﺃَﻳْﻤَﺎﻧُﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻓَﺘَﻴَﺎﺗِﻜُﻢُ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨَﺎﺕِ
makna : Dan barangsiapa diantara kamu (orang merdeka) yang tidak cukup perbelanjaannya untuk mengawini wanita merdeka lagi beriman, ia boleh mengawini wanita yang beriman, dari budak-budak yang kamu miliki. (Surah An-nisa' ayat 25)
Lafazh (fatayakum) merupakan sifat bagi lafazh mu’minat.dengan menyebutkan sifat sesudah lafazh yang diberi sifat(mausuf) ,berarti kebolehan mengawini hamba sahaya perempuan yang umum itu dibatasi dengan yang mu’minat,dan yang tidak mu’minat keluar dari kandungan lafazh tersebut.
Contoh dari badal ( ﺑﺪﻝ ) adalah firman-Nya ta’ala :
ﻭَﻟِﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﺣِﺞُّ ﺍﻟْﺒَﻴْﺖِ ﻣَﻦِ ﺍ ﺳْﺘَﻄَﺎﻉَ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﺳَﺒِﻴﻼً
“Atas manusia ada kewajiban terhadap Allah untuk haji ke Baitulloh, yaitu bagi orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke sana” [QS. Ali Imron : 97]
Contoh dari haal ( ﺣﺎﻝ) adalah firman-Nya ta’ala :
ﻭَﻣَﻦْ ﻳَﻘْﺘُﻞْ ﻣُﺆْﻣِﻨﺎً ﻣُﺘَﻌَﻤِّﺪﺍً ﻓَﺠَﺰَﺍﺅُﻩُ ﺟَﻬَﻨَّﻢُ ﺧَﺎﻟِﺪﺍً ﻓِﻴﻬَﺎ
“Dan barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja maka balasannya ialah Jahannam, ia kekal di dalamnya” [QS. an-Nisa’ : 9 ]
contoh lagi :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﺣُﺮِّﻣَﺖْ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺃُﻣَّﻬَﺎﺗُﻜُﻢْ ﻭَﺑَﻨَﺎﺗُﻜُﻢْ ﻭَﺃَﺧَﻮَﺍﺗُﻜُﻢْ ﻭَﻋَﻤَّﺎﺗُﻜُﻢْ ﻭَﺧَﺎﻟَﺎﺗُﻜُﻢْ ﻭَﺑَﻨَﺎﺕُ ﺍﻟْﺄَﺥِ ﻭَﺑَﻨَﺎﺕُ ﺍﻟْﺄُﺧْﺖِ ﻭَﺃُﻣَّﻬَﺎﺗُﻜُﻢُ ﺍﻟﻠَّﺎﺗِﻲ ﺃَﺭْﺿَﻌْﻨَﻜُﻢْ ﻭَﺃَﺧَﻮَﺍﺗُﻜُﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺮَّﺿَﺎﻋَﺔِ ﻭَﺃُﻣَّﻬَﺎﺕُ ﻧِﺴَﺎﺋِﻜُﻢْ ﻭَﺭَﺑَﺎﺋِﺒُﻜُﻢُ ﺍﻟﻠَّﺎﺗِﻲ ﻓِﻲ ﺣُﺠُﻮﺭِﻛُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧِﺴَﺎﺋِﻜُﻢُ ﺍﻟﻠَّﺎﺗِﻲ ﺩَﺧَﻠْﺘُﻢْ ﺑِﻬِﻦَّ
makna : Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): Ibu-ibu kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan saudara-saudara bapa kamu dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki dan anak-anak saudara kamu yang perempuan dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu dan saudara-saudara susuan kamu dan ibu-ibu isteri kamu dan anak-anak tiri yang dalam pemeliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri (surah An-Nisa' ayat 23)
maka diharamkan anak tiri ke atas kamu sekiranya telah mencampuri isteri-isteri kamu maka ini difahami sifatnya adalah selepas jumlah, maka kata-kata kembali sifat kepada jumlah akhir atau kepada semua jumlah.
3) ﺍﻟﺸﺮﻁ ( syarat )
syarat ialah apa yang tidak ada benda yang disyaratkan dan tidak kebiasaan ada ketika wujud.
contoh :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻓَﻠَﺎ ﺟُﻨَﺎﺡَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺇِﺫَﺍ ﺳَﻠَّﻤْﺘُﻢْ ﻣَﺎ ﺁﺗَﻴْﺘُﻢْ ﺑِﺎﻟْﻤَﻌْﺮُﻭﻑِ
makna : maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut.
contoh ;
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻭَﻟَﻜُﻢْ ﻧِﺼْﻒُ ﻣَﺎ ﺗَﺮَﻙَ ﺃَﺯْﻭَﺍﺟُﻜُﻢْ ﺇِﻥْ ﻟَﻢْ ﻳَﻜُﻦْ ﻟَﻬُﻦَّ ﻭَﻟَﺪٌ ﻓَﺈِﻥْ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻬُﻦَّ ﻭَﻟَﺪٌ
makna : “Dan bagimu (suami-suami) seperdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isterimu, jika mereka tidak mempunyai anak.
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻭَﻟَﻬُﻦَّ ﺍﻟﺮُّﺑُﻊُ ﻣِﻤَّﺎ ﺗَﺮَﻛْﺘُﻢْ ﺇِﻥْ ﻟَﻢْ ﻳَﻜُﻦْ ﻟَﻜُﻢْ ﻭَﻟَﺪٌ
makna : Para isteri memperoleh seperempat harta yang kamu tinggalkan jika kamu tidak mempunyai anak.(surah An-nisa' ayat 12)
maka harta seperdua dan seperempat keatas keadaan tanpa wujudnya anak untuk mewarisi apabila berlakunya kematian.
4)Limitid Waktu ( ﺍﻟﻐﺎﻳﺔ )
ghoyah ialah tamatnya sesuatu keputusan untuk disabitkan hukum untuk apa sebelumnya dan menghasilkan hukuman selepasnya
Bentuk-bentuk ghoyah ( ﺻﻴﻐﺔ ﺍﻟﻐﺎﻳﺔ ) : iaitu ( ﺇﻟﻲ ‏) ﻭ ‏( ﺣﺘﻲ )
*dan mestilah hukuman apa yang selepasnya berlawanan apa yang sebelumnya*
contoh :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻗَٰﺘِﻠُﻮﺍ۟ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻟَﺎ ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ ﺑِﭑﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻟَﺎ ﺑِﭑﻟْﻴَﻮْﻡِ ﭐﻝْﺀَﺍﺧِﺮِ ﻭَﻟَﺎ ﻳُﺤَﺮِّﻣُﻮﻥَ ﻣَﺎ ﺣَﺮَّﻡَ ﭐﻟﻠَّﻪُ ﻭَﺭَﺳُﻮﻟُﻪُۥ ﻭَﻟَﺎ ﻳَﺪِﻳﻨُﻮﻥَ ﺩِﻳﻦَ ﭐﻟْﺤَﻖِّ ﻣِﻦَ ﭐﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃُﻭﺗُﻮﺍ۟ ﭐﻟْﻜِﺘَٰﺐَ ﺣَﺘَّﻰٰ ﻳُﻌْﻄُﻮﺍ۟ ﭐﻟْﺠِﺰْﻳَﺔَ ﻋَﻦ ﻳَﺪٍۢ ﻭَﻫُﻢْ ﺻَٰﻐِﺮُﻭﻥَ
makna : Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (pula) kepada hari kemudian, dan mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan RasulNya dan tidak beragama dengan agama yang benar (agama Allah), (yaitu orang-orang) yang diberikan Al-Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh sedang mereka dalam keadaan tunduk. (surah taubah ayat 29)
Potongan pertama ayat ini mengandung arti keharusan memerangi orang-orang yang tidak beriman datangnya ucapan “hingga mereka membayar jizyah”men-takhsishkan atau membatasi keumuman kewajiban memerangi orng kafir itu dengan ghayah itu berarti bahwa sesudah mereka memberi jizyah,maka tidak ada lagi kewajiban memerangi mereka.
2)Mukhashis Al Munfasil ( ﺍﻟﻤﺨﺼﻴﺺ ﺍﻟﻤﻨﻔﺼﻞ ) :
Takhsis Al Munfasil ialah apa yang berdirinya dengan sendiri dan tidak ada separuh daripada kata-kata yang melengkapkan ke atas lafaz am.
Jenis-jenis Mukhashis Al Munfasil : 4 Jenis
1)Kata-kata yang terdirinya bersambung dengan lafaz am
   2)Kata-kata yang terdirinya berpisah dari lafaz am
3)Akal
4)Uruf
Pertama : Kata-kata yang terdirinya bersambung dengan lafaz Am :
makna ( ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﻞ ) : melengkapkan dengan dirinya sendiri dan bersambung dengan lafaz Am, iaitu disebutkan bersamanya telah datang ayat berikutnya.
contoh :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻓَﻤَﻦ ﺷَﻬِﺪَ ﻣِﻨﻜُﻢُ ﭐﻟﺸَّﻬْﺮَ ﻓَﻠْﻴَﺼُﻤْﻪُ
makna : barangsiapa di antara kamu ada di bulan itu, maka berpuasalah. (surah Al-Baqarah ayat 185)
maka keumuman difahami padanya ialah menyempurnakan bagi sesiapa yang ada bulan ramdhan,maka wajib ia berpuasa,dan akan tetapi ditakhsiskan keumuman ini dengan dikecualikan sesiapa yang sakit dan musafir dengan dalil yang datang selepasnya dengan kata yang berhubung dengannya iaitu :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻭَﻣَﻦ ﻛَﺎﻥَ ﻣَﺮِﻳﻀًﺎ ﺃَﻭْ ﻋَﻠَﻰٰ ﺳَﻔَﺮٍ ﻓَﻌِﺪَّﺓٌ ﻣِّﻦْ ﺃَﻳَّﺎﻡٍ ﺃُﺧَﺮَ
makna :  Dan barangsiapa yang sakit atau dalam perjalanan (dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain.
maka sakit dan bermusafir tidak menyempurnakan dengan keumuman nas hukum dengan kewajipan berpuasa ke atas sesiapa yang melihat bulan itu.
Kedua : Kata-kata yang terdirinya berpisah dari lafaz Am :
iaitu kata-kata yang melengkap kan dirinya sendiri,akan tetapi ianya tanpa bersambung dengan nas yang difahami padanya lafaz Am.
contoh :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻭَﺍﻟْﻤُﻄَﻠَّﻘَﺎﺕُ ﻳَﺘَﺮَﺑَّﺼْﻦَ ﺑِﺄَﻧْﻔُﺴِﻬِﻦَّ ﺛَﻼَﺛَﺔَ ﻗُﺮُﻭﺀٍ
makna : Wanita-wanita yang ditalak hendaklah menahan diri (menunggu) tiga kali quru' (surah Al-Baqarah ayat 228)
Maka lafaz ( ﺍﻟﻤﻄﻠﻘﺎﺕ ) iaitu lafaz Am yang menyempurnakan setiap berhubung dengan talak, sama ada bersetubuh atau tidak bersetubuh maka wajib ke atasnya iddah dengan apa yang disebutkan iaitu tiga kali quru', dan akan tetapi keumuman ini ditakhsiskan dengan ﺍﻟﻤﻄﻠﻘﺎﺕ iaitu dengan bersetubuh berdasarkan nas yang ditakhsiskan iaitu :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﺇِﺫَﺍ ﻧَﻜَﺤْﺘُﻢُ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨَﺎﺕِ ﺛُﻢَّ ﻃَﻠَّﻘْﺘُﻤُﻮﻫُﻦَّ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻞِ ﺃَﻥْ ﺗَﻤَﺴُّﻮﻫُﻦَّ ﻓَﻤَﺎ ﻟَﻜُﻢْ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻦَّ ﻣِﻦْ ﻋِﺪَّﺓٍ ﺗَﻌْﺘَﺪُّﻭﻧَﻬَﺎ
makna : Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang idah yang kamu boleh hitungkan masanya. (surah Al-Ahzab ayat 49)
contoh lain ;
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﺣُﺮِّﻣَﺖْ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟْﻤَﻴْﺘَﺔُ
makna : Diharamkan bagimu (memakan) bangkai (surah Al-Maidah ayat 3)
maka lafaz ( ﺍﻟْﻤَﻴْﺘَﺔُ ) ialah lafaz Am yang menunjukkan setiap bangkai maka hukumnya adalah haram. dan akan tetapi ditakhsiskan dengan dikecualikan bangkai laut
maka sabda nabi (s.a.w) :
( ﻫﻮ ﺍﻟﻄﻬﻮﺭ ﻣﺎﺀﻩ ﺍﻟﺤﻞ ﻣﻴﺘﺖ )
makna : “Air laut itu suci & menyucikan, bangkainya halal untuk dimakan”
Ketiga : Akal ( ﺍﻟﻌﻘﻞ )
iaitu sesungguhnya dalil ke atas takhsis kesemua nas yang disempurnakan ke atas golongan taklifat syarie.(golongan taklifat iaitu golongan yang baligh bersamanya berakal)
contoh takhsis dengan akal :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﺃَﻗِﻴﻤُﻮﺍ ﺍﻟﺼَّﻠَﺎﺓَ
makna : Dirikanlah solat (Surah Al-Baqarah ayat 43)
contoh lain :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻛُﺘِﺐَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟﺼِّﻴَﺎﻡُ
makna : Diwajibkan ke atas kamu berpuasa
dan ini adalah nas-nas am dalam pentaklifat syarie, setiap yang ditakhsis dengan dikecualikan budak kecik dan orang gila ,dan ini adalah ditakhsiskan untuk yang orang yang berakal.
Dan selain itu nas-nas Am yang tidak menyempurnakan ke atas taklifat dan akan tetapi akal menghukum dengan pentakhsisannya.
contoh :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺧٰﻠِﻖُ ﻛُﻞِّ ﺷَﻲﺀٍ
makna : Allah Yang Menciptakan tiap-tiap sesuatu (surah Al-Zumar ayat 62)
contoh :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﺇِﻧَّﻪُ ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞِّ ﺷَﻲْﺀٍ ﻗَﺪِﻳﺮ
makna : Sesungguhnya Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. (surah Al ahqof ayat 33)
Maka akal menunjukkan bahwa Dzat Alloh ta’ala bukanlah makhluk.
Dan diantara ‘ulama ada yang berpendapat bahwa apa-apa yang dikhususkan dengan perasaan dan akal bukanlah sesuatu yang umum yang dikhususkan, akan tetapi merupakan umum yang dimaksudkan dengannya sesuatu yang khusus
Keempat : Uruf ( ﺍﻟﻌﺮﻑ )
iaitu sesungguhnya mestilah ditakhsiskan untuk lafaz Am dan ini adalah mazhab maliki,
contoh takhsis am dengan uruf :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻭَﺍﻟْﻮَﺍﻟِﺪَﺍﺕُ ﻳُﺮْﺿِﻌْﻦَ ﺃَﻭْﻻَﺩَﻫُﻦَّ ﺣَﻮْﻟَﻴْﻦِ ﻛَﺎﻣِﻠَﻴْﻦِ ﻟِﻤَﻦْ ﺃَﺭَﺍﺩَ ﺃَﻥ ﻳُﺘِﻢَّ ﺍﻟﺮَّﺿَﺎﻋَﺔَ
makna : Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu (surah Al-Baqara ayat 233)
sesungguhnya ia ditakhsiskan dengan pengecualian ﺍﻟْﻮَﺍﻟِﺪَﺍﺕُ (ibu-ibu) yang tidak kebiasaan mereka menyusu anak-anak mereka.
contoh lain yang desebutkan oleh Allah berkaitan angin yang menghancurkan sebahagian umat yang zalim :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﺗُﺪَﻣِّﺮُ ﻛُﻞَّ ﺷَﻲﺀٍ ﺑِﺄَﻣﺮِ ﺭَﺑِّﻬﺎ
makna : Yang menghancur leburkan segala-galanya dengan izin Tuhannya (surah Al-Ahqaf ayat 25)
iaitu ﺗُﺪَﻣِّﺮُ (menghancurkan) setiap sesuatu kebiasaan adat dengan menghancurkan dengan contoh angin ini dengan dalil yang disebutkan oleh Allah selepas ayat tersebut iaitu :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﻓَﺄَﺻﺒَﺤﻮﺍ ﻻ ﻳُﺮﻯٰ ﺇِﻟّﺎ ﻣَﺴٰﻜِﻨُﻬُﻢ ۚ ﻛَﺬٰﻟِﻚَ ﻧَﺠﺰِﻯ ﺍﻟﻘَﻮﻡَ ﺍﻟﻤُﺠﺮِﻣﻴﻦَ
makna : maka menjadilah mereka (punah ranah) - tidak ada yang kelihatan melainkan tempat-tempat tinggal mereka. Demikianlah Kami membalas kaum yang berdosa.
Dalil Am ( ﺩﻻﻟﺔ ﺍﻟﻌﺎﻡ ) :
Ulamak perbezaan pendapat adakah dalil am qatie' atau zhanie' ke atas ifrad alif -lam istigra' ( ﺍﻹﺳﺘﻐﺮﺍﻗﻴﺔ ) :
Pendapat pertama (Hanafi) : sesungguhnya dalil am ke atas ifrad ialah qatie' setiap apa yang tidak ditakhsiskan maka apabila ianya ditakhsiskan maka ianya akan disandarkan  kepada zhanie bukan qatie.
Makna qatie' yang disabitkan kesemuanya adalah dalil Am dan sekiranya ketiadaan yang membawa kepada takhsis ke atas dalil tidak menafikan ianya membawa kepada takhsis secara mutlak, maka apabila tidak mendirikan ke atas takhsis maka ianya dalil ke atas kemumuman dengan kekalnya dalil am ke atas qatie'.
Pendapat kedua (Jumhur) : sesungguhnya dalil am kesemuanya ifrad adalah dalil zhanie' sebelum dan selepas di takhsiskan.
Ciri perbezaan dalam dalil am
ciri pertama : (Takhsis am Al-Quran dengan ditakhsiskan khabar ahad)
maka ulamak bersepakat sesusngguhnya lafaz am yang difahami dalam Al Quran diharuskan takhsis dengan quran atau sunnah mutawatir, akan tetapi ada perbezaan dalam keharusan takhsis dengan sunnah ahad kerana Al-Quran ialah qatie' subut, dan Sunnah ahad ialah zhanie subut, maka ianya tidak kuat ditakhsiskan zhanie ke atas qatie' dan ini adalahah kata hanafi, maka tidak harus ditakhsiskan am iaiatu (Al Quran) dengan sunnah ahad) kecuali apabila ditaksiskan am (Al Quran dengan ditakhsiskan yang sama kuat dengannya) seperti nas daripada (Al Quran atau Sunnah Mutawatir ) kerana ianya selepas ditakhsiskan ianya akan disandarkan kepada zhanie dalalah, maka ianya dibolehkan pentakhsiskan dengan apa jua yang dinakaman zhanie' seperti khabar ahad.
makna khabar ahad, sunnah mutawatir :
khabar ahad :
( ﻫﻮ ﺍﻟﺨﺒﺮ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺮﻭﻳﻪ ﺍﻟﻮﺍﺣﺪ ﺍﻟﻌﺪﻝ ﺃﻭ ﺍﻟﻌﺪﻭﻝ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻻ ﻳﺒﻠﻐﻮﻥ ﺣﺪَّ ﺍﻟﺘﻮﺍﺗﺮ )
“Sebuah khabar yang diriwayatkan oleh seorang atau beberapa perawi yang adil, namun jumlah mereka tidak sampai kepada derajat Mutawatir.
hadist mutawatir :
“apa yang diriwayatkan oleh sejumlah banyak orang yang menurut kebiasaan mereka terhindar dari melakukan dusta mulai dari awal hingga akhir sanad”. Atau : “hadits yang diriwayatkan oleh perawi yang banyak pada setiap tingkatan sanadnya menurut akal tidak mungkin para perawi tersebut sepakat untuk berdusta dan memalsukan hadits, dan mereka bersandarkan dalam meriwayatkan pada sesuatu yang dapat diketahui dengan indera seperti pendengarannya dan semacamnya”.
maka pendapat jumhur : diharuskan takhsis dengan lafaz am yang dapat difahami dalam Al Qura dengan lafaz khas yang dapat difahami dengan sunnah ahad kerana khabar ahad adalah zhanie subut maka ianya adalah qatie' subut kerana ia menjadi khas, dan keumuman Al Quran sesungguhnya adalah qatie" subut maka ianya kan menjadi zhanie dalalah . maka diharuskan takhsis am (Al quran dengan Khas Ahad)
contoh takhsis keumuman Al quran dengan Khabar Ahad :
Al Quran :
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻲ : ﺣُﺮِّﻣَﺖْ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟْﻤَﻴْﺘَﺔُ
makna : Diharamkan bagimu (memakan) bangkai (surah Al-Maidah ayat 3)
Khabar Ahad :
maka sabda nabi (s.a.w) :
( ﻫﻮ ﺍﻟﻄﻬﻮﺭ ﻣﺎﺀﻩ ﺍﻟﺤﻞ ﻣﻴﺘﺖ )
makna : “Air laut itu suci & menyucikan, bangkainya halal untuk dimakan”
*sunnah mashhur diharuskan takhsis dengan takshis keumuman Al Quran*
perkara kedua : Perbezaan hukum Am bersama Khas :
pendapat pertama : mestilah ianya dihukum ke atas qatie' maka perbezaan diantara kedua-duanya membawa kepada qatie' dalalah.
pendapat kedua : mestilah ianya dihukum ke atas zhanie dalalah am ke atas keumumannya , maka sesungguhnya tidak disabitkan percanggahan diantara am dan khas kerana khas adalah qatie' dalalah dan am adalah zhanie dalalah dan qatie dalalah mestilah mendahului ke atas zhanie (pendapat hanafi dan syafie)
  PEMBAGIAN AL-‘AAM :
Melalui pengkajian terhadap nash-nash, al-‘am dibagi menjadi tiga macam;
1) ‘Am yang secara pasti bermaksud keumuman,yaitu al-‘aam yang disertai dengan qorinah yang dapat meniadakan kemungkinan pengkhususan. sebagaimana firman Allah:
( ﻭََﻣَﺎ ﻣِﻦ ﺩَﺍﺑَّﺔٍ ﻓِﻰ ﺍﻷﺭﺽِ ﺇِﻻَّ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻠﻪِ ﺭِﺯﻗُﻬَﺎ . ‏( ﻫﻮﺩ : ٦ )
Artinya: “Dan tidak ada satu binatang melata pun di bumi melainkan Allah pasti memberi rizkinya”.(surah hud ayat 6)
2) ‘Am yang secara pasti dimaksudkan sebagai kekhususan.yaitu al-‘aam yang disertai dengan qorinah yang dapat meniadakan ketetapan al-‘aam kepada ke umumannya dan dapat menjelaskan bahwa yang di maksud al’aam ialah sebagian satuannya. Seperti Firman Allah SWT:
( ﻭَﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺣِﺞُّ ﺍﻟﺒَﻴﺖِ . ‏( ﺍﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ : ۹۸ )
Artinya: “Menunaikan haji ke Baitullah adalah kewajiban manusia terhadap Allah”.( surah al imran ayat 98)
3) ‘Am yang dikhususkan, yaitu al-‘am al-muthlaq yang tidak disertai qorinah yang meniadakan kemungkinan pengkhususannya atau ditiadakan dalalahnya, seperti nash yang di dalamnya terdapat lafadz-lafadz ‘am dan tidak ada qorinah lafadz, akal atau kebiasaan yang bisa menentukan kekhususan ataupun keumumannya sehingga menjadi khusus sampai ada dalil yang mengkhususkannya, contoh;
ﻭﺍﻟﻤﻄﻠﻘﺎﺕ ﻳﺘﺮﺑّﺼﻦ ﺑﺄﺗﻔﺴﻬﻦّ ﺛﻼ ﺛﺔ ﻗﺮﻭﺀ
“perempuan-perempuan yang dithalaq itu menunggu”.(surah al baqarah ayat 228). Menurut imam al-Syaukani, al-‘am yang dimaksudkan sebagai kekhususan adalah al-‘am yang ketika diucapkan disertai qorinah yang dapat menunjukkan bahwa yang dimaksud dengan al-‘aam itu ialah khusus bukan umum.

Comments

Popular posts from this blog

Makalah Pengelolaan Kelas

Makalah Ilmu Badi' Balaghah

Makalah Al-Istikhfam dan Al-Istihrad